niedziela, 3 lipca 2016

Dieta koktajlowa - cel i zasady diety, jadłospis, opinia dietetyka

Latem i wczesną jesienią mamy świetną okazję, by wykorzystać świeże warzywa i owoce, które dojrzewały w słońcu. Są tanie, a pod względem odżywczym równie wartościowe, jak te egzotyczne. Nie musiały, tak jak one, przejechać tysiące kilometrów, by znaleźć się na naszym stole. Przygotowując z nich koktajle, dostarczysz organizmowi naturalnych witamin i minerałów oraz błonnika. Jeśli tylko smakują Ci warzywa i owoce w tej postaci, możesz włączyć je na co dzień do swojej  diety. Miksowanie owoców  z warzywami w stosunku 1:3 (jedna porcja owoców na trzy porcje warzyw) sprawi, że koktajle nie będą zbyt kaloryczne. Przygotowując je, kieruj się swoim smakiem. Przede wszystkim jednak zwróć uwagę na korzyści zdrowotne. Jeśli masz np. kłopoty z oczami, sercem czy wątrobą, przyrządzaj koktajle z przewagą tych produktów wzmacniają i dostarczają najwięcej potrzebnych witamin oraz minerałów.

Zasady diety


Podczas 2 tygodni jej trwania przestrzegaj następujących zasad:


Nie jedz tłustych mięs, wędlin, wędzonych ryb, słodyczy, półproduktów z dużą ilością konserwantów.
Ogranicz się do 2 filiżanek kawy i herbaty, zrezygnuj z alkoholu i dosładzanych napojów.
Do surówek (i warzywnych koktajli!) dodawaj oleje tłoczone na zimno (np. rzepakowy, lniany) – zawarte w nich kwasy omega-3 doskonale unieszkodliwiają toksyny i oczyszczają naczynia krwionośne.
Przed każdym posiłkiem pij szklankę koktajlu (powinnaś przygotowywać go codziennie rano i dzielić na porcje).
Kurację zacznij od koktajlu buraczanego i pij go co drugi dzień, zaś w pozostałe dni – marchwiany lub pomidorowy. Przygotowując dwa ostatnie, możesz wykorzystać gotowe soki wysokiej jakości, bez chemicznych konserwantów. Pomidory zawierają duże ilości likopenu (silnego antyutleniacza, jednocześnie wspomagającego odtruwanie komórek), który jest lepiej przyswajany z soku lub koncentratu, niż ze świeżych warzyw. W marchwi są prowitamina A i witamina C, pobudzające układ odpornościowy i oczyszczające organizm z toksyn.
Koktajle są sycące, dlatego można ograniczyć pozostałe posiłki do jogurtu, gotowanych warzyw i ryb. Możesz sobie pozwolić na odrobinę pełnoziarnistego pieczywa, ryżu, kaszy gryczanej, drobiu, jajek, mleka.
Po 2 tygodniach takiej diety odczujesz wyraźną poprawę samopoczucia, wyglądu skóry, włosów/ oraz zmniejszy się obwód twoich bioder.

Oczyszczanie organizmu z toksyn

Jeśli chcesz przez weekend przeprowadzić detoks zastąp koktajlami wszystkie posiłki. Przygotowując je, bazuj jak najczęściej na buraczkach, ogórkach i zielonych warzywach liściastych. Sięgaj po jabłka. Oprócz tego pij przynajmniej 2 litry wody mineralnej.Zależnie od potrzeb twego organizmu, kurację oczyszczającą możesz powtarzać np. co tydzień lub przeprowadzić ją przez dłuższy czas tylko raz w miesiącu.

Przepisy

Z wiśniową  nutą

Składniki:

  • 2 łyżki płatków owsianych
  • ogórek
  • wiśnie bez pestek
  • 100 ml jogurtu naturalnego
  • łyżka modu


Sposób przygotowania:

  1. Zalej 20 minut wcześniej płatki owsiane gorąca wodą (cm nad ich powierzchnię) i poczekaj aż ją wchłoną.
  2. Do blendera wrzuć zielonego ogórka obranego ze skórki i pokrojonego na duże kawałki, dodaj wiśnie, jogurt i miód.
  3. Zmiksuj wszystkie składniki razem z płatkami owsianymi.


Smoothie z ziarnami sezamu

Składniki:

  • brzoskwinia
  • 1/3 pęczka natki pietruszki
  • łodyga selera naciowego
  • łyżeczką ziaren sezamu
  • łyżkę nasiona amarantusa (np poppingu z melasą lub wcześniej ugotowanych ziaren)
  • szklanka wody mineralnej lub kilka kostek lodu.

Sposób przygotowania:

  1. Włóż do miksera brzoskwinię (bez pestki) natkę pietruszkę łodygę selera.
  2. Dosyp ziarna sezamu, oraz amarantus.
  3. Wlej szklankę wody mineralnej lub włóż do blendera kilka kostek lodu. Zmiksuj wszystkie składniki.


Na poprawę odporności

Miksuj soki wyciśnięte z takich warzyw jak kapusta, buraki  czy marchew z dodatkiem jesiennych owoców. Dzięki zawartych w nich fitoskładnikią chronią przed atakiem bakterii i wirusów. Organizm łatwiej chroni się przed infekcjami, jeśli wzbogacisz koktajle siemieniem lub olejem lnianym. Zawierają kwasy omega-3 które zwiększają naturalną odporność. Przez całe lato i jesień zastępuj koktajlem jeden posiłek dziennie np. drugie śniadanie.
Dosładzaj miodem - miód ma działanie m.in. bakteriobójcze. Jesienią wybieraj spadziowy, gryczany, rzepakowy. łyżeczkę można dodać do koktajlu warzywnego i owocowego.

Przepisy

Wzmacniający

Składniki:

  • 2 marchewki
  • jabłko
  • 2 liście białej kapusty
  • garść zielonej kapusty
  • łyżeczka oleju lnianego


Sposób przygotowania:

  1. Wyciśnij sok marchewek, jabłka, liści kapusty oraz pietruszki.
  2. Wymieszaj z łyżeczką oleju lnianego


Warzywno- owocowy

Składniki:

  • sok z buraka
  • sok z  jabłka
  • sok z gałązki selera naciowego
  • szklanka jagód
  • łyżeczka siemienia lnianego
  • łyżeczka miodu

Sposób przygotowania:

  1. Przelać soki z wyciśnięty produktów, wsypać jagody oraz siemię lniane.
  2. Dodać miód i zmiksować.



Więcej energii

Produkty które w tradycyjnej postaci mogą ci nie smakować, np.seler,szpinak czy zieloną pietruszkę, łatwo możesz przemycić w koktajlu. Sok z nich to prawdziwy odżywczy eliksir, którym uzupełnisz dawkę naturalnych, łatwo przyswajalnych witamin i minerałów.
Dodawaj oliwę - do koktajl dobrze jest dodać łyżeczkę oleju lnianego lub oliwy. Umożliwią lepsze przyswajalne witamin (A, D, E, K), które rozpuszczają się w tłuszczach.




Regeneracja wątroby

Sezon grillowy obfituje w tłuste kiełbaski i mięsa, dlatego wątrobie przyda się pomoc. Jej regenerację ułatwi koktajl ze świeżych warzyw i owoców, wypijany przez 3 tygodnie. Wybieraj marchew, pietruszkę, seler, szpinak, sałatę, buraczki, pomidory (bez skórki).Wątrobie służą też takie owoce jak jabłka, brzoskwinie i morele.
Wypróbuj ostropest - ostropest plamisty doskonale sprawdza się w przypadku chorej wątroby. Możesz go stosować w postaci mielonej -  jak przyprawę, oleju lub naparu.

Dobre dla oczu

Wybieraj do koktajli: marchew, szpinak, dynię. Także czerwone i fioletowe owoce i warzywa np. śliwki, jagody, borówki amerykańskie. Zawierają m.in. antocyjany, czyli barwniki roślinne o właściwościach zapobiegających chorobom oczu. By wzmocnić oczy pij 1-2 koktajle dziennie przez miesiąc. Rano owocowy, po południu warzywny.
Doceń siemię lniane - zawierają ważną dla oczu witaminę E. Wsypuj do koktajli łyżeczkę siemienia. Najlepiej toż przed użyciem zmiel je w młynku do kawy.

Wzmacnianie serca

Jeden koktajl dziennie dostarczy potrzebnych sercu minerałów: potasu, żelaza, magnezu. Warzywa i owoce zawierają też błonnik, który obniża poziom "złego" cholesterolu, szkodzącego sercu. Jako bazę koktajli potraktuj truskawki i pomidory.
Jedz migdały - nawet kilka zjadanych codziennie wzmacnia serce. Zwiększa poziom przeciwutleniaczy we krwi, poprawia krążenie.




Na lepsza pamięć i koncentracje

Gdy czekają cie trudne zadania intelektualne, egzaminy, konkursy, sporządzaj koktajle w kolorze żółtym i pomarańczowym. Przygotowując sobie rano napój, dodaj do niego ugotowaną kaszę np. jaglaną lub płatki owsiane. dostarczą ci węglowodanów złożonych, regulujących poziom glukozy - głównego źródła energii dla mózgu. Śmiało urozmaicaj w ten sposób swoje koktajle. Koktajle które dobrze wpływają na pracę mózgu warto pić przez cały rok. Doskonale nadają się, by zastąpić nimi podwieczorek.
Doceń orzechy - orzechy włoskie to najlepsze pokarm dla mózgu. Odmładzają go, wspomagają pamięć. Najwartościowsze są te łuskane toż przed jedzeniem.

Na szybszą przemianę materii

Koktajle warzywno-owocowe zawierają mnóstwo błonnika mającego idealny wpływ na tempo przemiany materii, które z wiekiem słabnie. Szybszy metabolizm pozwala utrzymać prawidłową wagę w każdym wieku. Warto wzbogacić koktajle otrębami. To, jak długo będziesz stosować dietę koktajlowa, która ma przyspieszyć przemianę materii, zależy od ciebie. Jeśli będziesz zastępowała koktajlami tylko jeden posiłek, np kolację, możesz stosować ją tak długo, aż osiągniesz zamierzony efekt. Zastępując 5 posiłków koktajlami, poprzestań na tygodniowej kuracji.
Jedz pestki dyni -oczyszczają przewód pokarmowy, skutecznie wspomagają prace jelit. Zawierają też niezbędne nienasycone kawasy tłuszczowe i sporo cynku.

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Tu mnie znajdziesz

mytastepl.com FlyB - Kulinaria Znajdź przepis kulinarny - Katalog Smaków Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Przepisy Kulinarne z najlepszych kulinarnych blogów
TOP