niedziela, 29 maja 2016

Co oznaczają kolory warzyw i owoców?

Warto zapamiętać, jaki wpływ na nasz organizm mają poszczególne, podzielone kolorystycznie grupy warzyw i owoców. Dzięki temu będziemy wiedzieć, po które z nich sięgnąć żeby obniżyć ciśnienie, a które warto jeść przy problemach skórnych.
Owoce i warzywa można podzielić na grupy, charakteryzujące się dużą zawartością konkretnych składników. Taki podział został wprowadzony zgodnie z ich kolorystyką.

Żółć i czerwień


Beta-karoten to niezwykle skuteczny przeciwutleniacz - eliminuje z organizmu wolne rodniki, które są jedną z przyczyn starzenia się naszego organizmu. To właśnie one przerywają włókna kolagenowe, niszczą w ten sposób nie tylko strukturę skóry, ale także inne organy. Ich negatywne działanie nasila się szczególnie wtedy, gdy żyjemy w stresie, mało się ruszamy i nieostrożnie eksponujemy skórę na promienie słoneczne. Beta karoten głównie pomaga nam bronić się przed wolnymi rodnikami, ale to nie koniec jego zalet. Jest on prowitaminą A, ma więc dobroczynny wpływ na funkcjonowanie naszych oczu i wygląd skóry. Beta-karoten wspomaga obniżanie ciśnienia i poziomu złego cholesterolu oraz oczyszczenie organizmu, a nawet ma właściwości antynowotworowe. Gdzie go szukać ? Beta- karoten nie barwi warzyw i owoców na jeden kolor. Znajduje się on zarówno w tych żółtych , pomarańczowy, jak i zielonych. Z pewnością znajdziemy go  w : pomidorze, marchewce, czerwonej i żółtej papryce, dyni, brzoskwini i moreli, ale także w natce pietruszki czy selera.

Biała tarcza


Allicyna to substancja o charakterystycznym zapachu, która ma działanie bakteriobójcze. Nie jest w prawdzie barwnikiem, ale łatwo ją odnaleźć - występuje w białych warzywach, szczególnie w cebuli i czosnku.Działanie allicyny, zwłaszcza jesienią, jest nieocenione, gdyż ma ona działanie przeciwbakteryjne, czyli pomaga walczyć z jesiennymi przeziębieniami. Oprócz tego obniża ciśnienie krwi i pomaga walczyć ze złym cholesterolem. Słowem: czosnek i cebula koniecznie powinny znaleźć się na naszym talerzu jesienią i zimą.

Fioletowa ochrona


Fioletowe, granatowe, ciemnoczerwone owoce i warzywa to zasługa antocyjanów, które są w nich zawarte. To kolejne bardzo ważne antyutleniacze. Antocyjany zapobiegają alergiom, nowotworom, wrzodom i mają działanie przeciwgrzybiczne. Poprawiają przepływ krwi w naczyniach wieńcowych i obniżają ciśnienie - są pomocne w leceniu miażdżycy. Obniżają również  poziom cholesterolu. Najmocniejszym źródłem antocyjanów są owoce i warzywa o intensywnej fioletowej i granitowej barwie: jagody, jeżyny, śliwki, aronia, bakłażan. Znajdują się także w żurawinie, wiśniach czy malinach.

Gra w zielone




Przez długi czas sądzono, że chlorofil to substancja, której jedyną rolą jest udział w fotosyntezie roślin. Okazuje się jednak, że ten nadający roślinom zielony kolor barwnik jest niezwykle ważny dla ludzkiego organizmu. Jego główną zaletą są właściwości detoksykujące. Chlorofil uwalnia organizm z toksyn, eliminuje  przynoszące szkodę bakterie. Szczególnie dobroczynny wpływ ma na działanie żołądka i wątroby. Badania wskazują także na jego właściwości przeciwnowotworowe. Żeby go nie zabrakło, jedzenie zielonych liści ziół, surowego szpinaku, sałat powinno wejść nam w krew.

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Tu mnie znajdziesz

mytastepl.com FlyB - Kulinaria Znajdź przepis kulinarny - Katalog Smaków Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Przepisy Kulinarne z najlepszych kulinarnych blogów
TOP