poniedziałek, 11 kwietnia 2016

Co jeść, gdy kończy się zima?

Pełniejsze kształty po zimie to naszym klimacie ni nadzwyczajnego. Niskie temperatury i brak światła wzmacnia apetyt, a przyrostowi wagi sprzyja mniej ruchu. Jedliśmy zimą bardziej treściwe i tłusto, nie żałując też sobie słodyczy. Nabraliśmy więc ciała i teraz szukamy sposobu na pozbycie się kłopotu i odzyskiwanie dawnej sylwetki.

Pomogą rośliny

Ocet jabłkowy, pokrzywa, wyciąg z białej fasoli - to naturalne " odchudzacze" wykorzystywane między innymi w suplementach diety dla osób dbających o prawidłową masę ciała. Zalety octu jabłkowego ceniły już nasze praprababki, które wypijały go w trosce o idealną linię. Substancja ta zawiera w sobie pektynę, czyli rozpuszczalny błonnik, który oczyszcza organizm z trujących substancji, reguluje perystaltykę jelit, czyli przesuwanie się masy pokarmowej aż do końca przewodu pokarmowego, a także pobudza wydzielanie soków żołądkowych. A to oznacza przyspieszenie trawienia.Ponadto ocet jabłkowy usuwa złogi, rozszczepia tłuszcze, poprawia metabolizm cukrów i - to najważniejsza wiadomość dla osób odchudzający się - hamuje apetyt. W odchudzaniu może także pomoc pokrzywa. Ta roślina oczyszcza układ trawienny, ma działanie moczopędne, przeciwdziała zatrzymywaniu się płynów w organizmie i ułatwia wydalanie szkodliwych produktów przemiany materii. Kolejnym składnikiem, który wspomoże nas w walce z nadprogramowymi kilogramami, jest fasolamina, czyli naturalny reduktor tłuszczu pozyskany z białej fasoli. Hamuje ona trawienie  skrobi, która znajduje się między innymi w białym pieczywie, makaronie, ryżu czy ziemniakach. Blokuje także aktywność wytwarzanego przez trzustkę enzymu trawiennego, tak zwanej alfa-amylazy, jeszcze zanim zmieni on skrobię w cukry proste, które pomagają budować tkankę tłuszczową.

Z błonnikiem łatwiej

Chociaż nie trawimy roślinnego włókna, jakim jest błonnik, to w naszej codziennej diecie powinno go być około 40 g, bo korzystnie wpływa na trawienie. Wspomaga też odchudzanie , gdyż pęcznieje w przewodzie pokarmowym i tym samym daje uczucie sytości. Wchłaniając wodę, zmiękcza masę kałową i przyspiesza usuwanie resztek pokarmowych z jelit. Pomaga też zwalczyć zaparcia, które są zmorą wielu osób gustujących w żywność mocno przetworzonej. Jeśli więc chcemy schudnąć,musimy postawić na surowe owoce, warzywa, ciemne pieczywo, makarony razowe, dziki ryż i inne produkty, które w jak najmniejszym stopniu poddane zostały obróbce i wciąż zawierają spore ilości tego cennego składnika. Bogatym źródłem  błonnika są też łupiny nasion babki płesznik. Substancja pochodząca z tej rośliny uwalnia śluz, który w przewodzie pokarmowym działa jak żel. Ułatwia przesuwanie się masy pokarmowej przez jelita, nie drażniąc ich. Jest to więc dobra proporcja dla osób o jelitach wrażliwych. Warto się więc rozejrzeć za suplementami zawierającymi błonnik z babki płesznik. Pamiętajmy także o tym, że żadna dieta w niczym nam nie pomoże, jeśli nie będzie towarzyszyć jej aktywność fizyczna. Dbajmy więc oto, co mamy na talerzu, ale i nie zapominajmy o ruchu i sporcie. I optymizmie. Mieszanina wszystkich tych składników umożliwia nam przejście przez wiosnę nieco lżejszym krokiem.

Wiosenny rozruch

Problemy ze stawami dotyczą coraz to młodszych osób. Naukowcy zaczynają mówić nawet o chorobie cywilizacyjnej. Jej przyczyny to siedzący tryb życia, utrwalanie przez lata wady postawy, złe nawyki żywieniowe i niedostateczna aktywność fizyczna. Ważnym zadaniem staje się więc kształtowanie prozdrowotnych zachowań i profilaktyka. Jednym z istotnych elementów jest suplementacja, czyli uzupełnienie jadłospisu o substancje pomocnicze w utrzymaniu i regeneracji chrząstki stawowej.
Chrząstka stawowa jest tkanką hydroelastyczną zawierającą proteoglikany ( połączenia wielocukrów i białek), które mają bardzo dużo zdolność wiązania wody i zapewniają chrząstce elastyczność. Jeśli dojdzie do jej  odwodnienia, przestanie ona pełnić funkcję amortyzatora wszelkich wstrząsów podczas ruchu. Stan chrząstki zależy od naszego stylu życia, brak ruchu i nadwagi. Pogarszają go także niedobory żywieniowe, prowadzące do zaburzeń w jej strukturze.

Jak dbać o sprawność?

Przede wszystkim pamiętać o profilaktyce - zgubić zbędne kilogramy,unikać nadmiernego obciążenia, dbać o aktywność fizyczną i korygowanie wad postawy. Ważna też jest dieta bogata wapń, witaminy B i D oraz bioflawonoidy. Musimy także pamiętać o  dostarczeniu organizmowi składników zapobiegających niszczeniu i ubytkowi chrząstki stawowej - glukozaminy,chondroityny, witaminy C i kolagenu.Glukozamina to monocukier, występujący naturalnie w więzadłach, chrząstkach i ścięgnach. Stanowi budulec do syntezy związków chemicznych tworzących chrząstkę stawową.Witamina C stanowi niezbędny substrat do ich syntezy. W chrząstkach  stawowych występuje też naturalny kolagen typu II, który jest jej najważniejszym składnikiem białkowym. Decyduje o jej wytrzymałości i odporności. Stawom pomoże również działający przeciwzapalnie wyciąg z kadzidłowca indyjskiego i substancji o podobnym działaniu - kwas boswelliowy, a także skrzyp polny i krzem.

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Tu mnie znajdziesz

mytastepl.com FlyB - Kulinaria Znajdź przepis kulinarny - Katalog Smaków Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Przepisy Kulinarne z najlepszych kulinarnych blogów
TOP