niedziela, 21 lutego 2016

Dieta dla oczu - cel i zasady diety, jadłospis, opinia dietetyka


Warzywa chronią przed UV

Brokuły, brukselka, papryka, szpinak, groszek
Zawierają one karotenoidy. To roślinne barwniki, wśród których znajdują się m.in.  luteina i zeaksantyna. Gromadzą się one w plamce żółtej, odpowiedzialnej za rozróżnianie kolorów. Karotenoidy działają na nasze oczy jak okulary przeciwsłoneczne z filtrem.Gdy brakuje ich w diecie,
zwiększa się  ryzyko pogorszenia, a nawet utraty wzroku. Promieniowanie UVA ma wtedy łatwy dostęp do wnętrza oka i uszkadza je. Nie dzieje się tak od razu, a dopiero po wielu latach. dlatego warto wzbogacić dietę w warzywa o intensywnym kolorach, to w nich cennych barwników jest najwięcej. Jedzenie dwóch porcji szpinaku lub brokułów tygodniowo aż pięciokrotnie spowalnia rozwój zaćmy. Najlepiej jeść jarzyny gotowane, bo temperatura zwiększa przyswajalność karotenoidów.


Owoce wzmacniają naczynia


Aronie, winogrona, jagody, żurawina
Swoje czerwono-niebieskie zabarwienie zawdzięcza antocyjanom. To związki, które wzmacniają delikatne naczynia krwionośne w gałce oka. Zmniejszają w  ten sposób ich kruchość i podatność na urazy czy wylewy pod spojówkowe, które uszkadzają wzrok. Dzięki antocyjanom oczy są lepiej ukrwionej i odżywione. Po jagody i aronie powinni sięgać zwłaszcza kierowcy, bo poprawiają one ostrość widzenia. Przyspieszają  też budowę i regenerację  rodopsyny, czyli światłoczułego barwnika w siatkówce. To pomaga poprawić zdolność  widzenia po zmroku. Gdy sezon na świeże owoce się skończy, można je zastąpić mrożonymi lub suszonymi. Cenne składniki mają też sok i konfitury.

Nabiał ratuje przed jaskrą


Jajka, ser żółty, jogurty, mleko
Produkty mleczne są cennym źródłem witaminy A.Potrzebna jest ona jest ona do budowy rodopsyny,dzięki której dobrze widzimy nawet przy  niezbyt dobrym oświetleniu. Jej niedobór może więc prowadzić do kurzej ślepoty. Witamina A pełni również rolę przeciwutleniacza. Chroni bowiem oczy przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, które niszczą delikatne nery oraz naczynka krwionośne  w gałce ocznej.Te mikrouszkodzenia mogą przyczyniać się do utraty ostrości widzenia i jaskry. Witamina A znacznie lepiej  wchłania się w sąsiedztwie witaminy E. Na szczęście oba te składniki znajdziemy  w produktach mlecznych. Pamiętajmy jednak, że te witaminy organizm przyswaja jedynie w obecności tłuszczów. Dlatego zrezygnujmy z chudego mleka i serów.

Ryby eliminują łzawienie

Makrela, łosoś, oleje roślinne
Znajdziemy w nich  dobre tłuszcze,które nawilżają gałki oczne i zapobiegają ich wysychaniu. Dlatego dieta bogata w  tłuste ryby, oleje roślinne, a także orzechy jest lepsza dla osób, które pracują przed komputerem. Taki styl pracy doprowadza często do pojawienia się objawów zespołu suchego oka, czyli m.in. pieczenia swędzenia i łzawienia. Morskie przysmaki powinny znajdować się też w jadłospisie każdej przyszłej mamy. Zawarte w tłustych rybach kwasy omega-3 wpływają bowiem na rozwój wzroku płodu. Z tego samego powodu nie może ich zabraknąć  w  diecie przedszkolaka. Naukowcy zaobserwowali, że dzieci które nie jedzą  ryb, częściej mają wady wzroku. Ryby zawierają bowiem także cynk,który pobudza działanie enzymów, odpowiedzialnych za właściwą pracę siatkówki.

Cudowny napój dla oczu

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Tu mnie znajdziesz

mytastepl.com FlyB - Kulinaria Znajdź przepis kulinarny - Katalog Smaków Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Przepisy Kulinarne z najlepszych kulinarnych blogów
TOP