środa, 17 grudnia 2014

Dieta dr. Ornisha - cel i zasady diety, jadłospis, opinia dietetyka

Doktor Dean Ornish to znany w Stanach Zjednoczonych kardiolog. Wsławił się tym, że wyleczył dietą, bez stosowania leków i skomplikowanych operacji, grupę chorych na miażdżycę. Swoją metodę żywienia stworzył w latach 70 i przez kilkanaście kolejnych lat ją ulepszał. Nie tylko powoduje ona spadek wagi, ale również ma przeciwdziałać chorobom układu krążenia. Założenia swojego programu żywieniowego opisał w książce "Eat More, Weigh Less" ("Jedz więcej, waż mniej"), która w Polsce została wydana w pierwszej połowie lat 90. Dziś w Stanach to, obok diety dr Atkinsa, Strażników Wagi i Zone, jeden z najpopularniejszych sposobów odchudzania.


Dieta dr. Ornisha zgodna z metabolizmem

Według Ornisha nasz metabolizm uformował się kilkanaście tysięcy lat temu czyli w czasach, kiedy jedzenia było niewiele i kiedy nie wiedzieliśmy skąd będzie pochodził nasz następny posiłek. Organizm musiał magazynować kalorie (zamienione w tłuszcz) na gorsze czasy. Dziś mamy dostęp do jedzenia praktycznie cały czas, ale nasze ciała jeszcze się do tego nie dostosowały. Dlatego głodówki i diety typu 1000 kalorii nie sprawdzają się na dłuższą metę. Dlaczego? Gdy zmniejsza się liczba dostarczanych kalorii, zwalnia też przemiana materii. Dieta Ornisha nie obiecuje więc szybkiej utarty wagi. Miesięcznie można zrzucić ok. 5 kg.

Produkty roślinne podstawą diety dr. Ornisha

Podstawą programu dr Ornisha są produkty pochodzenia roślinnego. Dieta jest niskotłuszczowa, obfituje w błonnik i węglowodany złożone. Dzienny jadłospis ma składać się w 10 procentach z tłuszczy, w 15 z białka i aż w 75 z węglowodanów. Program żywienia jest prosty: nie liczysz kalorii, jesz tak dużo, aż poczujesz się pełna. Musisz jednak jeść tylko dozwolone produkty, często i w małych porcjach. Dzięki takiemu systemowi i dużej ilości błonnika nie będziesz tak często odczuwać głodu. Ornish zaleca też podczas stosowania diety wysiłek fizyczny. Najlepiej spokojne, ale wyczerpujące ćwiczenia (np. pilates), a także jogę i medytację.

Wady diety dr Ornisha

Niestety dieta dr Ornisha nie jest dla każdego. Jest zbyt monotonna i restrykcyjna. Jej oponenci uważają, że taki sposób żywienia na dłuższą metę wytrzymają tylko wegetarianie albo osoby z wyjątkowo silną wolą. Wielu lekarzy uważa nawet, że jest szkodliwa. Dlaczego? Prowadzi do utarty witamin i minerałów. Za mało jest w niej źródeł drogocennych kwasów Omega-3. Niewiele tłuszczy, nawet tych dobrych (wielo- i jednonienasyconych), które, według najnowszych zaleceń dietetycznych, są podstawą piramidy żywienia.
Produkty, które możesz jeść bez ograniczeń:
  • rośliny strączkowe
  • owoce (wszystkie, bez wyjątków)
  • zboża
  • warzywa
  • Produkty, które możesz jeść z umiarem:
  • niskotłuszczowy nabiał: chude mleko, jogurty 0 procent, chude sery, kefiry
  • białka jajek
  • dostępne na rynku produkty dietetyczne, typu "light" i beztłuszczowe.
  • Produkty, których należy unikać:
  • mięso w każdej postaci, nawet ryby i drób (jeśli nie możesz z niego zrezygnować, jedz minimalne ilości)
  • oliwa, oleje, margaryna, masło, dressingi do sałatek na bazie oliwy
  • awokado
  • oliwki
  • orzechy, ziarna
  • tłuste produkty nabiałowe
  • cukier, słodycze, miód
  • alkohol
  • wszelkie produkty, które zawierają więcej niż 2 gramy tłuszczu w 1 porcji. 



Przykładowy jadłospis w diecie dr. Ornisha:

Śniadanie:
Płatki zbożowe z jogurtem odtłuszczonym, świeży sok z pomarańczy

II śniadanie:
Sałatka z młodych ziemniaków z dressingiem z odtłuszczonego kefiru i szczypiorkiem

Obiad:
Makaron z warzywami

Podwieczorek:
Owoce leśne z odtłuszczoną bitą śmietaną

Kolacja:
Ciemny chleb z pomidorami i kaparami (2 kromki)

Napoje:
Woda, herbata, kawa, chude mleko, soki naturalne bez cukru

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Tu mnie znajdziesz

mytastepl.com FlyB - Kulinaria Znajdź przepis kulinarny - Katalog Smaków Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Przepisy Kulinarne z najlepszych kulinarnych blogów
TOP