poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Dieta TLC - cel i zasady diety, jadłospis, opinia dietetyka

Dieta TLC to dieta, która w zamyśle ma pomóc przede wszystkim w obniżeniu wysokiego poziomu cholesterolu w organizmie. Specjaliści podkreślają, że stosowanie się do zaleceń tej diety może doprowadzić do spadku poziomu cholesterolu nawet do 8% w ciągu 6 tygodni. Dieta została stworzona przez amerykańskie National Institutes of Health, zaś naukowcy zgodnie podkreślają, że jest ona skutecznym sposobem zmniejszania ryzyka występowania chorób serca. Dieta została nazwana terapią zmiany stylu życia nie bez przyczyny, albowiem ma ona skutecznie integrować kilka elementów z naszego życia w celu uzyskania pożądanych wyników pro-zdrowotnych. Sama dieta jest jednym z tych elementów i ma ona się przyczyniać do stałej pracy nad zmniejszaniem nadmiernej wagi ciała, co jest traktowane jako drugi z elementów.
Do tego dochodzi jeszcze regularna aktywność fizyczna, która ma wspomagać proces gubienia wagi kierowany skuteczną dietą, jak również wzmacniać nasz organizm poprzez aktywizację pewnych partii mięśni oraz zwyczajne zwiększenie poziomu kondycyjnego naszego ciała. Można by rzec, że to przecież bardzo oczywiste, że większość dietetyków zalecających jakikolwiek sposób zdrowego żywienia wypowiada się w tonie podobnym, uznając za najwłaściwsze odpowiednio się odżywiać i dość często się ruszać. Zauważmy jednak, że dieta TLC sama w sobie nie jest dietą odchudzającą, jest raczej drogowskazem pokazującym nam jaki sposób życia powinniśmy wybrać. Ma ona za zadanie, co już wspomniano powyżej pomóc w skutecznym gubieniu zbędnych kilogramów niejako przy okazji. Dla diety TLC celem nadrzędnym jest zaś ograniczenie poziomu cholesterolu.


W jaki sposób więc swój cel dieta TLC realizuje? Ano poprzez znaczne ograniczenie spożywania tłuszczów, zwłaszcza tych nasyconych zawartych w nabiale, smażonych potrawach czy tłustych mięsach. Za zasadę przyjmuje się, że ilość kalorii dostarczanych do organizmu poprzez tłuszcze nasycone nie powinna przekroczyć 7% dziennego zapotrzebowania , zaś ilość cholesterolu powinna być dostarczona w wartości do 200mg na dobę. Kluczowe jest dla diety również, aby dostarczać organizmowi zwiększone ilości błonnika. Cała więc „zabawa” polega na tym, ażeby tak dobrać swój jadłospis, aby od tych żelaznych zasad nie odstąpić. Nie jest więc to dieta dla osób, które mają jakiekolwiek problemy z utrzymaniem samodyscypliny. Jest bowiem ona niezbędna dla pozyskania odpowiednich efektów. Warto zwrócić tutaj również uwagę na to, że dieta ta nie musi być skierowana wyłącznie do osób z nadwagą, ale do ogółu osób mających problemy z utrzymaniem zdrowego poziomu cholesterolu.
Co więc możemy jeść ? Przede wszystkim warzywa i to 3 do 5 porcji dziennie. Zaznaczyć tu trzeba, że słowo porcja może mieć dla każdego inne znaczenie. Ważne, aby kaloryczność spożywanych produktów nie przekraczała niezbędnych dla funkcjonowania organizmu norm, a tym samym nie zakłócała przebiegu diety. Dla jednych bowiem porcją może pozostawać jedna marchewka, dla innych zaś miseczka startych warzyw. Obok warzyw możemy spożywać również owoce w ilości większej niż 4 porcje dziennie, z zaznaczeniem j.w., bowiem dla walczących dodatkowo z nadwagą niektóre wysokokaloryczne owoce mogą okazać się ślepą furtką. Ziarna, kasze, płatki , makarony a także pieczywo możemy spożywać od 6 do 11 porcji na dobę. Dopuszcza się spożywanie nabiału, ale tylko niskotłuszczowego. Z mięs zaleca się drób i to pozbawiony tłustej skórki w ilości nie większej niż 150 g dziennie. Zawodowi dietetycy są w stanie tak dobrać jadłospis , aby dopasować go odpowiednio dla naszych potrzeb w zgodzie z zasadami diety TLC. Jej dłuższe stosowanie pozwoli nam samemu dobierać produkty żywnościowe pod kątem zawartości w nich tłuszczów, a także pod kątem ich kaloryczności. Rezygnacja z tłuszczów nasyconych oraz tłuszczów trans przy jednoczesnym zwiększeniu spożycia węglowodanów złożonych oraz błonnika doprowadzi po jakimś czasie do rzeczywistego spadku zwiększonego poziomu cholesterolu, a tym samym uchroni nas przed ryzykiem chorób serca i układu krążenia.
Samozdyscyplinowanie, a co za tym idzie, zmiana stylu życia i utrzymanie go, pozwoli uzyskać efekty długofalowe, dlatego, że w sposób absolutnie rewolucyjny będziemy wstanie wykształcić w sobie pewne nawyki, które umożliwią nam zdrowe życie. Pytanie polega jedynie zawsze na tym, czy rzeczywiście na taką zmianę jesteśmy gotowi i czy jesteśmy skłonni poddać się pewnym rygorom z tej zmiany wynikającym. Odpowiedni dobór diety, możliwość jej analizowania oraz wykształcenie umiejętności dostrzegania w pożywieniu jego składu i wpływu na organizm są niewątpliwie bardzo ważnym następstwem wynikającym z diety TLC.

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Tu mnie znajdziesz

mytastepl.com FlyB - Kulinaria Znajdź przepis kulinarny - Katalog Smaków Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Przepisy Kulinarne z najlepszych kulinarnych blogów
TOP