poniedziałek, 24 marca 2014

Dieta Atkinsa - cel i zadanie diety, jadłospis, opinia dietetyka

  • Ograniczenie ilości węglowodanów kompensowane jest przez zwiększone spożycie tłuszczu. Taka sytuacja powoduje pojawienie się w organizmie ciałek ketonowych. Zmniejszają one łaknienie i hamują apetyt. To z kolei ułatwia realizację diety.Stosowanie diety Atkinsa reguluje gospodarkę węglowodanową: reguluje poziom glukozy i nie dopuszcza do nadmiernych wyrzutów insuliny.

Fazy diety Atkinsa

Dieta Atkinsa podzielona jest na 4 fazy:
Faza pierwsza, faza indukcji: powinna trwać minimum 2 tygodnie i ma na celu zapoczątkowanie spadku masy ciała. Jeśli do zgubienia jest większa ilość kilogramów, fazę tą należy wydłużyć. Aby zapoczątkować chudnięcie zaleca się spożywanie maksymalnie 20g węglowodanów netto dziennie (ilość węglowodanów netto wylicza się przez odjęcie od całkowitej ilości węglowodanów błonnika pokarmowego). Jest to ilość około 2 szklanek warzyw gotowanych. W fazie tej można spożywać od 3 do 5 posiłków dziennie. Przerwy między posiłkami nie powinny przekraczać 6 godzin. W każdym posiłku powinno się znaleźć białko zwierzęce, natomiast nie ma konieczności usuwania z mięsa widocznego tłuszczu i skóry. Dozwolone jest masło i wszelkiego rodzaju oleje roślinne. Nie ma przeciwwskazań do stosowania słodzików. Codziennie należy pić wodę mineralną i herbatki ziołowe. W umiarkowanych ilościach dozwolona jest także herbata i kawa kofeinowa lub bezkofeinowa.


Faza druga: nadal gubimy zbędne kilogramy, ale wolniej niż w fazie poprzedniej. Ilość węglowodanów netto, którą można spożyć waha się w granicach 25-60 g. Zwykle rozpoczyna się od ilości 25g netto, stopniowo zwiększając o 5 g tygodniowo. Za właściwe tempo chudnięcia uważa się około 1 kg tygodniowo. W tej fazie można spożywać wszystkie produkty dozwolone w fazie I, a dodatkowo orzechy i ziarna oraz wybrane owoce takie jak: jagody, truskawki, maliny oraz melon.
Faza trzecia: faza ta nadal wiąże się ze spadkiem masy ciała, aczkolwiek mniejszym niż w poprzednich etapach. Podczas tego okresu ustala się swój indywidualny poziom spożycia węglowodanów, przy którym nadal jesteśmy w stanie chudnąć. Co tydzień powinno się zwiększać ilość węglowodanów netto o 10g. Do dotychczasowej diety można dołączyć niewielkie ilości ziemniaków, marchewki i nasion roślin strączkowych. Dozwolone owoce na tym etapie to banany, jabłka, kiwi, śliwki, brzoskwinie, mango i wiśnie. Do codziennych posiłków można włączyć około 1/2 szklanki płatków owsianych lub brązowego ryżu.
Faza czwarta: pod względem spożywanych produktów spożywczych nie różni się ona od fazy trzeciej. Zaleca się także włączenie aktywności fizycznej, najlepiej w ilości 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej, 5-6 razy w tygodniu.

Należy podkreślić, że roczne badania efektów stosowania diety ubogo węglowodanowej (jaką jest dieta Atkinsa) w porównaniu z niskotłuszczową wskazują na większy ubytek masy ciała po 3 i 6 miesiącach stosowania diety ubogowęglowodanowej. Natomiast po roku nie stwierdza się już tych różnic.


Plusy diety
  • Zadawalający spadek masy ciała (według licznych ekspertów nie jest on wynikiem ograniczenia węglowodanów, ale wiąże się ze zmniejszeniem całkowitej ilość kalorii spożywanych w ciągu dnia)
  • Bardzo dokładnie opracowany plan żywieniowy, książki kucharskie ułatwiające przygotowanie posiłków a nawet sklep internetowy ze specjalnymi produktami żywnościowymi sygnowanymi nazwiskiem Atkins
  • Łatwa realizacja diety z uwagi na zahamowanie apetytu przez pojawiające się ciałka ketonowe
  • Pozwala na jedzenie takich produktów, o których osoba będąca na diecie zwykle marzy: bekon, jajka z majonezem itp.
  • tłumi apetyt, reguluje równowagę glukozy we krwi
  • uporządkowana, łatwa do stosowania dieta


Minusy diety


  • W pierwszych dniach znacznego ograniczenia węglowodanów dochodzi do zmniejszania się komórkowych zapasów glikogenu, a ubytek masy ciała wiąże się głównie z utratą wody
  • Przejście organizmu w stan ketozy, który poza hamowaniem apetytu może skutkować także bólami głowy, osłabieniem, nieprzyjemnym zapachem z ust oraz zaparciami
  • Uważa się, że do sprawnego funkcjonowania naszego organizmu potrzeba około 150 g węglowodanów dziennie. Ilość ta znacznie odbiega od ilości dozwolonych w diecie Atkinsa
  • Zbyt duża ilość tłuszczu w diecie może doprowadzić do wzrostu cholesterolu całkowitego i frakcji miażdżycorodnej a w konsekwencji do rozwoju miażdżycy
  • Nadmiar białka w diecie może prowadzić do ubytku wapnia z kości
  • Może prowadzić do zakwaszenia organizmu, a nawet kwasicy ketonowej
  • Zwiększa stężenie cholesterolu frakcji LDL, zmniejsza stężenie frakcji HDL oraz powoduje wzrost stężenia triglicerydów w surowicy
  • Często powoduje zaburzenia równowagi elektrolitycznej oraz niedobory witamin
  • W wyniku nadmiernej ilości białka i tłuszczu może dojść do nadmiernego obciążenia nerek
  • Stosowanie takiego żywienia może zwiększać ryzyko chorób serca i udaru mózgu.

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Tu mnie znajdziesz

mytastepl.com FlyB - Kulinaria Znajdź przepis kulinarny - Katalog Smaków Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Przepisy Kulinarne z najlepszych kulinarnych blogów
TOP