czwartek, 4 lipca 2013

Zdrowo i tanio - jak się żywić?

Kilka oszczędnych porad:
  1. Kupuj sezonowe warzywa i owoce, jeśli możesz, wykorzystuj surowce,
  2. Sporządź tygodniowy, zdrowy i tani jadłospis,
  3. Napisz listę zakupów i trzymaj się jej,
  4. Wymieniaj produkty żywnościowe w lodówce/szafce, aby nie straciły okresu ważności
  5. Określaj z góry wielkość porcji, aby zmniejszyć marnotrawstwo,
  6. Dowiedz się, jak wykorzystać resztki
  7. Gotuj podwójną ilość, i zamróź połowę na następny dzień,
  8. Supermarkety często na koniec dnia lub w weekendy sprzedają po obniżonej cenie łatwo psujące się produkty, których termin ważności się zbliża,
  9. Dziel się specjalnymi ofertami/dużymi zakupami z przyjacielem, bądź zamrażaj do późniejszego użytku.

Zmniejszanie wydatków



Badanie Opinii Publicznej 2010 (A 2010 Flash Eurobarometr survey) monitorujące oddziaływanie obecnego kryzysu gospodarczego wykazało, że aż jeden na pięciu Europejczyków miało trudności z kupnem żywności lub innych codziennych artykułów pierwszej potrzeby przynajmniej raz w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie. W niepewnej sytuacji ekonomicznej ludzie powszechnie niepokoją się o przyszłość i starają się zmniejszyć koszty. Jednym z oczywistych obiektów są wydatki na żywność.


Sporządzanie posiłków w domu - tańsze



Ostatnie badanie amerykańskie oceniało koszt zakupu żywności, mającej zaspokoić krajowe zalecenia żywieniowe w supermarkecie w relacji do kosztu żywienia się przede wszystkim daniami gotowymi z restauracji.Żywność kupowana w supermarketach obejmowała owoce, kupowane w większych ilościach, warzywa mrożone, filety z kurczaka, chude mięso, makaron, pieczywo, płatki zbożowe i wyroby mleczarskie. Posiłki kupowane we współczesnym punkcie restauracyjnym składały się zwykle z sandwicza, kotlecików z kurczaka, tartych ziemniaków smażonych z cebulą, frytek i soku, kawy lub napojów bezalkoholowych . Analizy pokazały, że koszt w przeliczeniu na 1 kalorię diety złożonej z dań gotowych był o 24% wyższy w porównaniu z dietą przygotowaną w domu. Obliczenie to nie uwzględniało jednak kosztów gotowania posiłków w domu ani też czasu, potrzebnego na zakup i przyrządzanie żywności, a zatem ogólna oszczędność może być mniejsza. Niestety, brak jest porównywalnych danych z Europy.


Wytyczne żywieniowe namawiają do tańszych artykułów żywnościowych



Powszechnie się uważa, że zdrowe odżywianie się jest drogie, ale bogactwo wyboru w dzisiejszych supermarketach zapewnia szerokie spektrum możliwości. Ponadto, wytyczne żywieniowe zalecają tylko niewielkie ilości drogich artykułów, jak mięso, ryby, kurczęta i sery. Faktem jest, że powinniśmy jeść więcej fasoli, strączkowych i innych niedrogich artykułów żywnościowych, jak pieczywo ( razowe), ryż, makaron i inne wyroby zbożowe. W praktyce oznacza to więcej fasoli i mniej mięsa w twoim chili lub makaron z mniejszą ilością sosu serowego. Jeśli chodzi o owoce i warzywa , to świeże sezonowe produkty nie są drogie. Weź także pod uwagę produkty mrożone i konserwowane, które są dostępne przez okrągły rok i wnoszą właśnie tyle do zalecanego spożycia owoców i warzyw. Ponadto, uwzględniając bezpieczeństwo i jakość żywieniową konwencjonalnych artykułów żywnościowych, włączanie droższych artykułów organicznych nie jest uzasadnione w przypadku ograniczonego budżetu. Miej zatem oczy otwarte przy zakupach żywności; wypatruj specjalnych ofert i, co ważniejsze, kupuj tylko to, co wiesz, że będziesz jadł.


Minimalizuj marnotrawstwo żywności

W Europie wyrzucamy co roku duże ilości żywności, z czego duża część znajduje się jeszcze w oryginalnych opakowaniach. Dzieje się tak głównie dlatego, że albo żywność zepsuje się zanim zabierzemy się do jedzenia bądź przyrządzamy za dużo i resztę wyrzucamy. Utworzono strony internetowe, aby pomóc nam zminimalizować marnotrawstwo żywności; często dostarczają one porad jak zoptymalizować kontrolę nad wielkością porcji, przedłużyć okres świeżości żywności i przepisy wykorzystania resztek.


Miej zawsze plan!


Dobrym sposobem na tanie i zdrowe jedzenie, bez jego marnowania jest posiadanie planu. Poświęć pół godziny na zaplanowanie swojego tygodniowego jadłospisu, zajrzyj do książek kucharskich lub przeszukaj niektóre z wielu stron internetowych, zawierających mnóstwo propozycji tanich, zdrowych posiłków. Sprawdź co masz w swojej szafce, zrób listę dodatkowych składników, a następnie trzymaj się tej listy podczas zakupów. Jedzenie przed wyjściem na zakupy może zapobiec kupowaniu pod wpływem impulsu. Głód prowadzi do tego, że w twoim wózku znajdzie się wiele zbędnych rzeczy. Skutek: składniki, które pasują do siebie a nie zalegają psując się, czas, zaoszczędzony każdego wieczoru, ponieważ wiesz, co będziesz gotował i zdrowe, smaczne posiłki, które nie ogołocą twojego portfela.

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Tu mnie znajdziesz

mytastepl.com FlyB - Kulinaria Znajdź przepis kulinarny - Katalog Smaków Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Przepisy Kulinarne z najlepszych kulinarnych blogów
TOP