piątek, 21 czerwca 2013

Jak prawidłowo ułożyć jadłospis?

Zasady planowania jadłospisów:


1. Planować jadłospisy na dłuższy okres, co najmniej 7 dni, a najlepiej na 10, 14, 21 dni. Pozwala to na uniknięcie powtarzania się potraw i na ekonomiczne gospodarowanie produktami.
2. Planować jadłospis w zależności od potrzeb organizmu. Powinien być dostosowany do wieku, płci, stanu fizjologicznego organizmu.
3. Uwzględniać produkty z każdej grupy i wykorzystywać produkty sezonowe.
4. Należy planować 3 – 5 posiłków dziennie, dzieląc odpowiednio rację pokarmową. Posiłki powinny być spożywane w odstępach 3 – 6 godzinnych, najlepiej o stałych porach.

Tabela. Rozkład wartości energetycznej całodziennej racji pokarmowej na poszczególne posiłki ( w % energii)

                         

5. Uwzględnić odpowiedni dobór smaków, barw, zapachów, konsystencji, stosując zasadę kontrastu. Posiłki powinny być wykonane różnymi technikami kulinarnymi.
6. Różnorodność surowców, technik, barw, smaków, zapachów chroni przed monotonią żywienia.



Charakterystyka posiłków


Śniadanie – jako pierwszy posiłek po przerwie nocnej powinien dostarczać wszystkich składników odżywczych, być urozmaicony. W jego skład wchodzą produkty mleczne, pieczywo, produkty białkowe pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, świeże warzywa i owoce, soki warzywne i owocowe.
II Śniadanie – jest szczególnie ważne w żywieniu dzieci i młodzieży, osób pracujących fizycznie. Powinno składać się z pieczywa z dodatkiem białkowym, owoców, warzyw.
Obiad – jest głównym posiłkiem w ciągu dnia. Zwykle składa się z 2 – 3 dań, tradycyjnie jest to zupa, drugie danie i deser. Ważne jest aby występował w nim produkt białkowy pochodzenia zwierzęcego, warzywa gotowane i surowe oraz owoce. Potrawy powinny być urozmaicone kolorystycznie i smakowo. Deser na zakończenie obiadu daje uczucie sytości i uzupełnia
jego wartość energetyczną.
Podwieczorek – jest posiłkiem uzupełniającym, zbliżonym do II śniadania. Może zawierać napoje mleczne, owoce, warzywa, soki, ciasta, desery.
Kolacja – powinna być posiłkiem lekkostrawnym, niezbyt obfitym, spożytym co najmniej na dwie godziny przed snem. Powinna zawierać produkt białkowy, warzywa, owoce. Nie zaleca się podawania potraw ciężkostrawnych i wzdymających.



Ocena jadłospisów wg Starzyńskiej – pozwala stwierdzić, czy nasza dieta zawiera wszystkie niezbędne produkty w odpowiednich ilościach. Punktacji podlegają te elementy, które znacząco wpływają na prawidłowość racji pokarmowej. Wyniki tej oceny są orientacyjne i należy potwierdzić je dokładniejszymi badaniami.

Ocenę należy wykonać na podstawie jadłospisów z ostatniego tygodnia. Do dzieła!


Pytanie
Liczba punktów
Ile posiłków spożywasz w ciągu dnia?
  • 4-5
  • 3
  • Mniej niż 3
5
3
0
W ilu posiłkach spożywasz produkty pochodzenia zwierzęcego?
  • We wszystkich posiłkach
  • W 75% posiłków
  • W mniejszej liczbie posiłków
5
2
0
Jak często spożywasz mleko i produkty mleczne (sery, jogurty)?
  • Codziennie w dwóch posiłkach
  • Codziennie w co najmniej 1 posiłku i w 50% dni w 2 posiłkach
  • rzadziej
5
2
0
Jak często spożywasz warzywa lub owoce?
  • Codziennie w 3 posiłkach
  • Codziennie w 2 posiłkach
  • rzadziej
5
2
0
Jak często spożywasz warzywa i owoce w formie surowej?
  • Codziennie
  • W 75% dni
  • rzadziej
5
2
0
Jak często spożywasz pieczywo razowe, kasze i rośliny strączkowe?
  • Codziennie co najmniej 1 z wymienionych produktów
  • W 75% dni jeden z wymienionych produktów
  • rzadziej
5
2
0
maksymalnie
30


Sprawdź wynik !


Wynik
Ocena
30
dobry
27-21
dostateczny
20-12 (bez ocen zerowych)
zaledwie dostateczny (duże błędy)
<12
zły

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Tu mnie znajdziesz

mytastepl.com FlyB - Kulinaria Znajdź przepis kulinarny - Katalog Smaków Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Przepisy Kulinarne z najlepszych kulinarnych blogów
TOP