piątek, 17 maja 2013

Aktywność fizyczna i jej wpływ na nasze zdrowie

Codzienne tańczenie makareny przez pół godziny lub 20-minutowy szybki spacer są prawdopodobnie bardziej korzystne dla naszego zdrowia niż intensywne ćwiczenia.
Stałą, właściwą masę ciała utrzymujemy, jeśli "wydatki energetyczne dorównują poborowi energetycznemu." Oznacza to, że otyłość i związane z nią zagrożenia wynikają z niezrównoważonej diety albo niewystarczającej aktywności fizycznej, lub obydwu czynników naraz. Rzeczywiście, typowa europejska dieta, w której tłuszcze stanowią około 40% całkowitego spożycia, może prowadzić do przejadania się, szczególnie wśród osób prowadzących siedzący tryb życia. Zmniejszenie tej tendencji można osiągnąć poprzez wzrost spożycia węglowodanów zamiast tłuszczów. Bardzo ważna jest również pewna dawka aktywności fizycznej.


Większość ludzi drży na myśl o ćwiczeniach. Taka myśl często wywołuje obawę przed wysiłkiem i trudem. Jednak badania pokazują, że jeśli średnio intensywna aktywność fizyczna zostanie włączona do codziennych zajęć, istnieje szansa, że stanie się ona sposobem na życie. Dick Cavill z Health Education Authority w Londynie, przedstawia bardzo zachęcające wyniki trzyletniego programu dla dorosłych "Active For Life". "Po osiągnięciu świadomości, przychodzi kolej na aktywność. Umiarkowana, codzienna aktywność, taka jak taniec lub spacery daje większe korzyści niż intensywny sport. Tajemnicą powodzenia jest systematyczność".



Co to jest aktywność fizyczna?







Aktywność fizyczna jest definiowana jako całkowita ilość energii zużywana na ruch. Nie ograniczamy jej jedynie do sportu. Tak naprawdę, badania pokazują, że aby osiągnąć efekt zdrowotny nie musimy wykonywać ciężkiej pracy fizycznej. Jak twierdzą specjaliści zajmujący się promocją zdrowia, najkorzystniejsza i dostępna dla każdego jest umiarkowana aktywność fizyczna, taka jak energiczne spacery.

Uznanie braku aktywności fizycznej za czynnik ryzyka utraty zdrowia zmobilizowało rządy krajów Europy do propagowania rozmaitych programów aktywizacji fizycznej. W przeciwieństwie do sposobu żywienia, w ostatnim dziesięcioleciu osiągnięto istotną poprawę w dziedzinie aktywności fizycznej wśród Europejczyków. Niewiele osób wykonuje tak intensywną pracę zawodową, która zaspokaja ich potrzebę ruchu. Z powodu rosnącej tendencji do prowadzenia siedzącego stylu życia, ryzyko otyłości w Europie wzrasta. Badania pokazują, że jedynie około 20-30% populacji jest wystarczająco aktywna, aby osiągać optymalne korzyści zdrowotne.

Korzyści z aktywności fizycznej

Wzrost aktywności fizycznej przynosi dobroczynne efekty. Powoduje poprawę zdrowia fizycznego i psychicznego, zmniejsza ryzyko otyłości i chorób związanych z nadwagą. Rządy, ministerstwa zdrowia, szkoły, korporacje i przemysł odgrywają istotną rolę w zachęcaniu populacji do prowadzenia aktywnych stylów życia. W Holandii, Bart Coumans wraz z Holenderskim Komitetem Olimpijskim nadzoruje projekt obliczony na siedem lat 'Holandia w ruchu,' który propaguje aktywność fizyczną. Coumans mówi "jeśli ludzie są bardziej aktywni, są zdrowsi. Aktywność fizyczna nie musi być ciężarem."

Ludzie w każdym przedziale wiekowym odnoszą korzyści ze zwiększenia aktywności fizycznej: młodzież powinna rozwijać właściwe nawyki zdrowotne; osoby w średnim wieku mogą uniknąć poważnych problemów zdrowotnych; osoby starsze mogą cieszyć się mobilnością, własną siłą i koordynacją, oraz prowadzić aktywne życie towarzyskie. Codzienny szybki spacer stanowi rozsądna dawkę aktywności fizycznej i jest w zasięgu zdolności większości ludzi.

Jeszcze przed kilkunastu laty w badaniach oceniających wpływ czynników środowiskowych na zapadalność i przebieg chorób przewlekłych dużą uwagę skupiano przede wszystkim na tym, co jemy i w jaki sposób pożywienie oddziałuje na ryzyko wystąpienia chorób. Znacznie mniejszą wagę przywiązywano do aktywności fizycznej. Obecnie to nastawienie uległo gruntownym zmianom.
Zdecydowanie większe znaczenie zaczęto przywiązywać do odpowiedniej aktywności fizycznej. Okazuje się, że wykonywanie regularnych ćwiczeń wykazuje korzystny wpływ na organizm, funkcjonowanie umysłu i jednocześnie zmniejsza ryzyko zapadalności na choroby przewlekłe.
Dowiedziono, iż aktywność fizyczna, przede wszystkim u ludzi w wieku średnim i starszych wydłuża ich życie, zapobiega przedwczesnej śmierci i poważnym chorobom. Ochronny skutek aktywności fizycznej jest porównywalny do efektu unikania palenia papierosów. Korzyści z uprawiania sportu i regularnej aktywności fizycznej jest wiele. Wspomnimy o kilku z nich:

Zmniejszenie ryzyka otyłości


Badania wykazały, że obniżenie poziomu aktywności fizycznej jest jedną z głównych przyczyn występowania epidemii otyłości wśród ludzi. Istnieje wiele badań dobitnie potwierdzających, że najlepiej jest zapobiegać otyłości wybierając aktywny styl życia i ćwiczenia fizyczne. Regularna aktywność fizyczna pomaga w obronie organizmu przed zyskaniem nadmiernych kilogramów szczególnie w wieku średnim.


Zmniejszenie ryzyka chorób serca



Ludzie prowadzący aktywny tryb życia i regularnie uprawiający ćwiczenia fizyczne wykazują o połowę mniejsze ryzyko zachorowania na choroby serca. Również otyli, którzy są bardziej aktywni, znajdują się w grupie osób o mniejszym ryzyku zapadalności na choroby serca i cukrzycę w porównaniu do osób, które borykają się z otyłością i nie ćwiczą.


Cukrzycy


Brak ćwiczeń, niska lub żadna aktywność fizyczna mogą być czynnikami ryzyka dla rozwoju cukrzycy typu 2. Ryzyko powstania cukrzycy u osób bardzo aktywnych jest zredukowane o 33 do 50%. Natomiast u ludzi chorych na cukrzycę regularna aktywność fizyczna sprzyja prawidłowej kontroli stężenia cukru we krwi.


Zmniejszone ryzyko zachorowania na raka

Wykonywanie umiarkowanych ćwiczeń oraz większa aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko raka płuc, piersi i okrężnicy.


Mięśnie i kości



Regularnie wykonywane ćwiczenia prowadzą do wzmocnienia mięśni, ścięgien, więzadeł i większej gęstości kości. Ćwiczenia takie jak bieganie, jazda na rolkach czy taniec zwiększają gęstość kości u młodzieży, pomagają ją utrzymać u dorosłych i spowalniają utratę gęstości kości u osób w starszym wieku.


Zdrowie umysłowe



Badania potwierdzają, że ćwiczenia i aktywność fizyczna polepszają nasze samopoczucie. Wykazano, że wysoka aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na prawidłowe funkcjonowanie umysłu (tj.: podejmowanie decyzji, planowanie, pamięć krótkotrwałą) zmniejsza niepokój, poprawia jakość snu, nawet w organizmie będącym pod wpływem stresu. Badania kliniczne udowodniły, że ćwiczenia mogą być pomocne w leczeniu depresji. U starszych ludzi aktywność fizyczna może pomóc w redukcji ryzyka demencji i zapadalności na chorobę Alzheimera.



Ile należy ćwiczyć



Dawniej zalecano wszystkim 20 minutowe, codzienne, energiczne ćwiczenia fizyczne. W ciągu ostatnich dwudziestu lat naukowcy uświadomili sobie, że ten poziom aktywności jest za wysoki dla wielu ludzi. Odkryto również, że nie musimy tak ciężko ćwiczyć, aby odnieść wyraźne korzyści zdrowotne.

Nowe zalecenia opracowane w Wielkiej Brytanii i USA propagują umiarkowany stopień intensywności ćwiczeń. Szereg korzyści przynosi np. energiczny, szybki trzydziestominutowy marsz każdego dnia albo przez większość dni w tygodniu. Wpływa on pozytywnie na nasze samopoczucie fizyczne i psychiczne. Uczestniczenie w 2-3 ćwiczeniach trwających po dziesięć minut może być tak samo efektywne jak wykonywanie tych ćwiczeń jednorazowo przez 30 minut. Daje to możliwość ułożenia takiego harmonogramu ćwiczeń, aby nie kolidowały one z codziennymi obowiązkami. Dla tych, którzy nie lubią albo nie będą w stanie zaplanować ćwiczeń istnieje inna propozycja. Powinni oni zredukować czas spędzony w pozycji siedzącej. Nawet przeznaczenie jednej godziny na oglądanie telewizji w pozycji stojącej a nie siedzącej daje szansę na utratę 1-2 kg tłuszczu na rok.

Należy zadbać o to, aby ludzie otyli dokonywali prawidłowego wyboru typu aktywności fizycznej i w ten sposób nie narażali się na uszkodzenia stawów przy bardzo wyczerpujących ćwiczeniach. Dla przykładu pływanie i jazda na rowerze nie są dyscyplinami wymagającymi dużego obciążenia stawów i mogą być doskonałym wyborem dla ludzi z nadwagą.


Jakość życia i jego długość



Regularne ćwiczenia fizyczne pozwalają na wydłużenie życie poprzez zmniejszenie ryzyka zapadalności na szereg chorób. Równie istotne jest poprawienie jakości życia.



Jak wskazują badania, rola aktywności fizycznej w naszym życiu jest bardzo duża. Musimy zatem zwrócić większą uwagę na naszą aktywność.

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Tu mnie znajdziesz

mytastepl.com FlyB - Kulinaria Znajdź przepis kulinarny - Katalog Smaków Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów Przepisy Kulinarne z najlepszych kulinarnych blogów
TOP